خواص عسل

ویتامین های عسل طبیعی چیست؟

ویتامین های عسل طبیعی را در این مقاله از سایت “عسلو” بررسی خواهیم کرد. همانطور که می دانید ارزش غذایی عسل به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیاد است. جالب است بدانید که برخی از ویتامین های مورد نیاز بدن، در بدن انسان تولید نمی شوند، به همین دلیل استفاده از عسل یکی از سالم ترین خوراکی ها برای تامین ویتامین های ضروری بدن است.

ویتامین های عسل طبیعی

ویتامین های موجود در عسل طبیعی در کنار املاح معدنی و اسید های آلی مانند پرولین باعث شده تا خواص عسل افزایش یابد. به طور کلی ویتامین‌های موجود در عسل به مقدار گرده گلی بستگی دارد که توسط زنبور عسل به آن افزوده می‌شود. به همین دلیل است که عسل خام ( عسلی که حرارت ندیده باشد و تصفیه نشده باشد) از نظر ویتامین غنی‌تر است. چرا که تصفیه‌ی عسل بخش زیادی از گرده موجود در عسل را از آن جدا می‌کند. ویتامین ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع عفونت ها و باکتری ها دارند. به همین دلیل مصرف رژیم غذایی حاوی انواع ویتامین می تواند باعث مصونیت بدن در برابر عوامل بیماری زا شود.

  • ویتامین K
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9
  • ویتامین C

نقش ویتامین های عسل طبیعی چیست؟

پزشکان توصیه می کنند ویتامین های مورد نیاز بدن از طریق مواد طبیعی تامین شود. مواد طبیعی مانند عسل عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی داشته و خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به نقش برخی از ویتامین های موجود در عسل طبیعی اشاره خواهیم کرد:

ویتامین های عسل طبیعی چیست؟

ویتامین K موجود در عسل

این ویتامین به اشکال ویتامین K1 و K2 در طبیعت یافت می‌شود. این ویتامین در چربی محلول‌ اند و در برابر حرارت تا حدی ثابت اند ( یعنی اگر عسل حرارت داده شود تا حد کمی بر روی این ویتامین تاثیر می‌گذارد) اما در نگهداری از عسل توصیه می‌شود که عسل مستقیم جلوی نور خورشید نباشد. از مهم ترین وظایف این ویتامین در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از پوکی استخوان
  • پیشگیری از سنگ کلیه
  • مقاوم در برابر سرطان ریه
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • پیشگیری از سرطان پروستات در مردان

ویتامین B2 موجود در عسل

ویتامین B2 یا همان ریبوفلاوین در طبیعت به شکل آزاد یافت می‌شود و به مقدار کم در آب و الکل حل می‌شود اما در چربی‌ها غیر محلول است. کمبود این ویتامین باعث ایجاد خشکی پوست، تورم، سوزش و حساسیت های پوستی می شود.

ویتامین C در عسل طبیعی

ویتامین C یا همان آسکوربیک اسید در طبیعت به دو شکل یافت می‌شود، که هر دو در آب محلول هستند و در برابر نور غیر ثابت هستند. این ویتامین یکی از مهم ترین ویتامین های موجود در عسل بوده و خواص آنتی اکسیدانی بسیاری دارد. بدن انسان قادر به تولید ویتامین C نیست و به شدت هم به این ویتامین محتاج است. احتیاج روزانه یک فرد بالغ به این ویتامین چیزی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم است که وجود آن باعث استقامت بدن در برابر بیماری ها می شود.

سایر ترکیبات عسل

ترکیبات عسل عمدتاً از قندها (۸۰-۷۸%) تشکیل شده است که ۳۸% مربوط به فروکتوز و ۳۱% مربوط به گلوکز می باشد. درصد باقی‌مانده مربوط به ساکارز، مالتوز و سایر ترکیبات، مشابه است. به غیر از قندها، عسل دارای عناصر دیگری است که باعث افزایش خواص عسل می شود.

اسیدهای آمینه: در عسل می‌توان انواع مختلفی از اسیدهای آمینه آزاد را یافت. همچنین می‌توان آسپارتیک، گلوتامیک، آلین یا آرژنین را در بعضی از عسل‌ها یافت.

پروتئین‌ها: درصد پروتئین موجود در عسل حدود ۰.۲۶٪ و تقریباً صفر است.

مواد معدنی: بسته به نوع عسل، مواد معدنی موجود در آن متفاوت است. با این حال، مواد معدنی مانند روی، منیزیم یا پتاسیم وجود دارد که دریک عسل طبیعی وجود دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *