خواص عسل

التیام زخم ها با عسل

التیام زخم با عسل

التیام زخم ها با عسل چگونه است؟ همانطور که می دانید، عسل اثرات مفید بسیاری داشته و به دلیل فعالیت های ضد میکروبی می تواند برای درمان زخم ها موثر واقع شود. مکانیسم های عملکرد عسل در ترمیم زخم ها بیشتر به دلیل پراکسید هیدروژن و فنل است. در این مقاله از سایت “عسلو” قصد داریم به التیام زخم ها با عسل بیشتر بپردازیم:

التیام زخم ها با عسل چگونه است؟

عسل یک ماده شیرین است که از گذشته تا به الان برای بهبود انواع زخم ها و سوختگی مورد استفاده قرار می گرفت. این ماده بی نظیر دارای آنزیم های موثر برای بهبود زخم ها بوده و با داشتن خواص ضد باکتریایی خود می تواند باعث ترمیم پوست شود. عسل با ایجاد تعادل در pH ناحیه زخم و با داشتن خاصیت اسیدی باعث ترشح خون و اکسیژن شده و به درمان آن کمک می کند. لازم به ذکر است که pH عسل بین 3.2 تا 4.5 می باشد.

مطالع بیشتر : آیا عسل برای دندان درد خوب است؟

خواص ضد باکتریایی عسل

عسل حاوی مقادیر زیادی قند است. گلوکز، ساکارز، فروکتوز که هر سه سبب فرایندی به نام اسمزی می‌شوند. در فرایند اسمزی آب از داخل زخم بیرون کشیده می‌شود و پوسته جدید، سریع‌تر از همیشه شکل می‌گیرد. این فرایند همچنین به برطرف شدن جای زخم کمک می‌کند و تورم ناشی از ضربه را از بین می‌برد.

باکتری‌ها با ایجاد عفونت و رشد خود از بهبود سریع زخم جلوگیری می‌کنند. قند موجود در عسل باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و در نتیجه عفونت کمتر زخم خواهد شد. این همان خاصیت آنتی‌بیوتیکی است که از گذشته تا کنون به عسل نسبت می‌دهند.

قند طبیعی موجود در عسل در واقع تأثیر آب از بافت‌های فرسوده است که به نام اسمزی شناخته می‌شود. این خاصیت آب را از باکتری‌ها می‌گیرد و با این کار سبب نابودی آن‌ها می‌شود.

التیام زخم ها با عسل

عسل برای درمان چه زخم هایی موثر است؟

متخصصین ترمیم زخم از عسل برای درمان انواع زخمهای زیر استفاده کرده اند:

  • زخم های ناشی از تروما و آسیب دیدگی
  •  زخم بستر
  • زخم های دیابت به ویژه در پاهای افراد دیابتی
  • زخم تب خال
  • زخم های سوختگی
  • زخم دستگاه گوارش
  • زخم جزئی ناشی از سوختگی

چه نوع عسل برای درمان زخم ها مناسب است؟

مسلماً عسل طبیعی بهترین تأثیر را بر درمان زخم می‌گذارد. این نوع عسل دارای قند طبیعی بوده و خاصیت‌های خود را از دست نداده است. موم و گل و بره داخل عسل طبیعی به درمان کمک بیشتری می‌کند. این نوع عسل با مراقبت زیادی بسته‌بندی می‌شود و آلودگی و میکروب را به خود نمی‌گیرد. استفاده از عسل طبیعی درمانی، ضمن برطرف کردن خطر عفونت سبب بهبود سریع زخم‌ها می‌شود.

طریقه مصرف عسل برای التیام زخم ها

ابتدا دستان خود را شسته و برای پانسمان زخم ها از گاز استریل و پنبه استفاده کنید. پانسمان را به عسل آغشته کرده و در محل آسیب دیده قرار دهید. حال اجازه دهید به مدت یک روز این پانسمان روی زخم قرار داشته باشد.

همچنین شما عزیزان می توانید برای مطالعه در مورد آیا عسل طبیعی خاصیت ضد باکتریایی دارد؟ بر روی لینک کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *