نحوه تولید عسل

نحوه تولید عسل

نحوه برداشت عسل

نحوه تولید عسل و فرآیند تولید آن برای افراد دارای تخصص و فعالین در این زمینه بسیار ساده و قابل درک است حال برای کسانی که صرفا یک مصرف کننده هستند گنگ و نامفهوم است.ما در این مقاله سعی داریم بطور مفصل و کامل نحوه تولید عسل را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

با ما همراه باشید…

همچنین شما عزیزان می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد زمان برداشت عسل طبیعی بر روی لینک کلیک کنید.

عسل چگونه تولید میشود؟

در ابتدای کار لازم به ذکر میباشد که توضیح دهیم عسل مدفوع و بزاق دهان زنبور با توجه به باور اشتباه عمومی نمیباشد بلکه عسل طی فرایند چند مرحله ای توسط زنبور عسل تولید میشود.

زنبور یکی از پاکیزه ترین و منظم ترین موجودات خلقت میباشد و به هیچ وجه عسل مدفوع زنبور نمیباشد لازم به ذکر است زنبور عسل مدفوع خود را در بیرون از کندو تخلیه و به هیچ عنوان وارد کندو نمیکند.

حتی در فصول سرد سال که دمای هوا به منفی 10 درجه میرسد این توانایی را دارد که به مدت دو الی سه هفته از عمل تخلیه جلوگیری کند و پس از مساعد شدن شرایط جوی نسبت به بیرون رفتن از کندو و تخلیه آن در بیرون از کندو اقدام کند.

حال در زیر به نحوه تولید عسل اشاره خواهیم کرد.

مراحل تولید عسل

مراحل تولید عسل عبارتند از 1-جمع آوری شهد گل 2-به غلظت رساندن شهد 3-ذخیره سازی و پلمپ

  1. جمع آوری شهد گل : زنبور با پرواز خود به سمت گل هایی که دارای شهد میباشند نسبت به جمع آوری شهد از طریق نشست بر روی گلها و با استفاده از خرطوم خود آنرا میمکد و در عسلدان خود ذخیره میکند.و پس از وارد شدن به کندو در حفره های شش ضلعی آنرا تخلیه میکند.

این پروازها گاهی ممکن است به پنج کیلومتر هم برسد.در طی این مسیر زنبور اگر به انرژی نیاز داشته باشد از عسلدان خود مقداری شهد وارد معده خود میکند.زبنورها علاوه بر شهد به پروتئین نیز نیاز دارند که آنرا از طریق گرده هایی که به دست ها و پاهای آنها میچسبد استفاده میکنند که همان عمل گرده افشانی نیز از این طریق صورت میپذیرد.

زنبور با هربار پرواز بطور میانگین حدود 40 میلی گرم شهد وارد کندو میکند که این عسل نمیباشد و دارای 80 درصد آب میباشد که مقداری از رطوبت آن طی پرواز در مسیر تبخیر میشود و وارد کندو میشود.

2. تلغیظ یا به غلظت رساندن : این همان عملی میباشد که شهد گل را تبدیل به عسل میکند.زنبور های کارگر طی چندین نوبت بار ها و بارها شهدی که در داخل حفره ها جاگذاری کرده بودند را با خرطوم خود به داخل عسلدان خود مکیده و طی فرایند آنزیم های عسل و همچنین مواد ضد باکتریایی و اسیدهای آمینه مثل پرولین را وارد شهد می‌کنند و باز میگردانند و این عمل را تا جایی که عسل به غلظت مطلوب 20 درصد رطوبت برسد تکرار میکنند.

3. ذخیره سازی و پلمپ : پس از فرایند تولید عسل و رسیدن عسل به رطوبت مطلوب، زنبور ها با بال زدن های منظم بر روی حفره ها باز کمی از رطوبت عسل میکاهند و پس از اتمام فرایند روی آنها را پولک میزنند یا عبارتی پلمپ میکنند و ذخیره میکنند.

شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا زنبور از همان شهد گل تغذیه و استفاده نمیکند؟

پاسخ سوال این است که زنبور به دنبال یک منبع سرشار و مقوی و کم حجم با کم کردن رطوبت میباشد برای ذخیره و همچنین با وارد کردن آنزیم دیاستاز و طی فرایندی باعث میشود عسل حاصل سرشار از کبوهیدرات باشد.

و همچنین با وارد کردن مواد ضد باکتریایی موجب کاهش رطوبت و افزایش تاریخ انقضا آن میگردند به همین علت است که عسل دارای تاریخ انقضا خاصی نمیباشد چرا که عامل اصلی رشد باکتری رطوبت میباشد و زنبور با پایین نگهداشتن رطوبت موجب افزایش طول عمر این محصول میشود.

ما در سایت عسلو برای شما عزیزان بهترین ها را فراهم آورده ایم پس با ما همراه باشید.

کیفیت را از ما بخواهید…

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *