نحوه نگهداری عسل

بهترین زمان برداشت عسل

بهترین زمان برداشت عسل

بهترین زمان برداشت عسل معمولا در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز میباشد که با توجه به شرایط و مکان های گوناگون متفاوت میباشد.ما در این مقاله سعی در توضیح اینکه بهترین زمان برداشت عسل چه موقعی است و در چه مواقعی می توانید بیشترین میزان عسل را برداشت کنید توضیحات مفیدی ارائه خواهیم داد.

پس با ما در این مقاله جذاب و مفید همراه باشید.

زمان مناسب برداشت عسل چیست؟

زمان مناسب برداشت عسل چیست؟

بهترین زمان برداشت عسل زمانی است که عسل در قاب های خود پرشده باشد و به نهایت ظرفیت خود در کندو رسیده باشد.

همانطور که در بالا توضیح دادیم بهترین فصل برداشت عسل در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز می باشد چرا که بیشترین فرایند تولید عسل در شب های گرم تابستانی صورت می گیرد.

چرا که 80 درصد شهدی که وارد کندو می شود آب است و زنبور ها مجاب هستند تا با ترکیبات بزاق خود آنرا به غلظتی حدود 18 الی 20 درصد برسانند از این رو در شبهای گرم تابستانی که امکان تبخیر رطوبت زیاد است این امر برای زنبور آسان تر می باشد.

اگر عسل در زمان مناسب برداشت نشود و به فصل های دارای بارندگی موکول گردد ممکن است رطوبتی بین 20 الی 25 درصد را داشته باشد.

که این امر موجب رقیق شدن و ترش مزه شدن عسل میگردد.برای همین است که عسل مناطق شمالی ایران رقیق تر از عسل مناطق کوهستانی و غربی ایران می باشد.

زنبور ها از زمانی که گل ها شروع به شکفتن می کنند نسبت به تولید عسل اقدام میکنند.

این مهم از اوایل فصل بهار و (از زمانی که هوا رو به گرم شدن می رود)متناسب با شرایط جوی و آب و هوایی منطقه حاکم می شود که نسبت به مناطق مختلف این عمل متفاوت می باشد.پس بهترین زمان برداشت عسل اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد.

عسل طبیعی کی برداشت می شود؟

عسل طبیعی کی برداشت می شود موضوعی است که با توجه به نوع عسل و نیز مکان استقرار کندو ها و نیز منطقه جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت می باشد.عمدتا با توجه به اینکه عمده عسل های مرغوب و با کیفیت در مناطق شمالغربی و غربی ایران به عمل می آیند بهترین زمان برداشت عسل در این مناطق عمدتا از اواخر فصل تابستان و نیز اوایل فصل پاییز شروع می شود به این صورت که در این بازه زمانی زنبور های عسل شهد گل های موجود در طبیعت را ب کندو آورده و با به غلظت رساندن این شهد ها عسل خود را آماده کرده و قاب های کندو را پر کرده اند که می توان برداشت کرد.

عسل چند بار در سال برداشت میشود؟

عسل با توجه به میزان گرده گل ها و شهدی که گل های آن منطقه تولید میکند متفاوت می باشد بطوریکه اگر گل های آن منطقه دارای دوره شهد دهی بلند مدتی باشند طبیعی است که فراید تولید عسل توسط زنبوران عسل نیز بیشتر می شود.

و همچنین باید اشاره کرد که میزان گرمای آن منطقه به چه صورتی می باشد که زنبور ها دارای توانایی غلیظ کردن هرچه سریعتر عسل را داشته باشند.

باید توجه داشت که کندو های موجود در همچین مناطقی که قابلیت تولید و برداشت چندباره عسل را دارا میباشند به چه میزان و تعداد باشند.

باید بصورت دوره ای بازدید شوند چرا که قاب های پرشده از عسل بایستی با قاب های خالی و نیز با رعایت اصول و ضوابط این کار صورت گیرد تا عمل تولید عسل دوباره از سر گرفته شود.

بدیهی است هرچه میزان برداشت عسل به دفعات بیشتر شود از میزان حجم برداشت عسل در دفعات دیگر کاسته می شود و این امری طبیعی می باشد.چرا که زنبور عسل با توجه به شرایط موجود نسبت به برداشت و جمع آوری شهد اقدام می کند که از طریق جمع آوری این شهد ها عسل تولید می گردد و هرچه از تعداد دفعات برداشت عسل بگذرد میزان شهد گل های موجود در منطقه و نیز قدرت و توانایی زنبور عسل در جمع آوری شهد کاسته می شود و طبعا تولید عسل نیز کاسته می شود.

برداشت عسل از کندو در خانه

برداشت عسل از کندو در خانه مبحثی است که مختص افرادی است که علاقه بسیاری به این کار دارند این افراد با استقرار کندو در محیط خانه و یا انباری و یا هرجایی که امکان پرورش زنبور در آنجا باشد به غیر از طبیعت به این صورت می باشد که با توجه به دمای محیطی خانه که اغلب گرم تر از محیط بیرون می باشد زمان برداشت عسل زودتر فرا می رسد چرا که زنبور با توجه به گرمای محیط عمل به غلظت رساندن عسل را سریع تر از حد معمول انجام می دهد و با این توصیف کمی زودتر برداشت می شود ولی با این حال باز بستگی به محیط پیرامون کندو دارد که آب و هوای اطراف کندو به چه صورت باشد.

راهکار هایی برای برداشت بیشتر عسل

از راهکارهای مهمی که میتوان با توجه به رعایت کردن این نکات عسل بیشتری برداشت کنیم.

اعم از تعداد زنبور ها،آشنایی زنبوردار با محیط،جا به جایی کندو و…اشاره کرد که در ادامه به توضیح مختصری از هرکدام میپردازیم.

تعداد زنبورها: هرچه تعداد زنبور و کندوهای موجود زنبور دار بیشتر باشد می توان عسل بیشتری برداشت کرد چرا که زنبور های بسیاری برای تولید عسل و جمع آوری شهد اقدام خواهند کرد پس حتما در خرید کندو از زنبوردار توجه داشته باشید که چه نوعی کندویی و با چه میزان زنبور موجود در آن خریداری می کنید که این امر یکی از دلایل اصلی تولید هرچه بیشتر عسل می باشد چرا که هر چه میزان زنبور عسل سالم در درون کندو زیاد باشد به طبع فعالیت جمع آوری شهد نیز افزایش یافته و میزان تولید عسل نیز بالاتر خواهد رفت.

باید در نظر داشت که هنگام خرید کندو از زنبور دار اگر به نکات ساده ای توجه کنید می توانید یک کندو با تعداد جمعیت زنبور بیشتری را خریداری و تهیه کنید که با گذشت زمان در صورت بالا بودن جمعیت کندو می توانید کندو خود را تکثیر دهید و یک کندو را به دو کندو تبدیل کنید.

آشنایی زنبور دار با محیط: هرچه این شناخت زنبوردار نسبت به محیط پیرامون خود و در جایی که کندو های خود را مستقر کرده است بیشتر باشد میزان برداشت عسل بیشتر خواهد شد و به نوعی هرچه میزان شهد گل های محیط بیشتر باشد تولید عسل نیز مطمئنا بیشتر خواهد شد چرا که زنبور عسل هرچه فعالیت بیشتری داشته باشد نسبت به جمع آوری شهد از گل ها به همان میزان نیز تولید عسل افزایش خواهد یافت.

از این رو بیشتر توصیه می گردد که زنبورداران تولید کننده عسل طبیعی بایستی کندو های خود را در محیط و طبیعتی خوب که دارای شهد گل فراوانی هستند جایگذاری کنند.معمولا مناطق کوهستانی و پر آب از جمله مناطقی هستند که معمولا دارای طبیعت خوبی برای جایگذاری کندو ها می باشند.

جابه جایی کندو: اگر زنبور دار این توانایی و علم را داشته باشد که در فصول شهد دهی گل ها کندو های خود را از محیطی که شهد گل ها رو به پایان است به محیطی که دارای گلهای با شهد فراوان باشد منتقل کند میزان تولید عسل بیشتر خواهد شد لازم به ذکر است این کار مستلزم هزینه و زحمات بسیاری میباشد.

معمولا افرادی که دارای تعداد کندوی بسیاری می باشند با تخمین میزان هزینه و به صرفه بودن جابه جایی کندو ها نسبت به ارسال کندو های خود به مناطق گرمسیر مانند مناطق جنوبی ایران اقدام می کنند که این یکی از اقدامات سود آور در صنعت زنبورداری می باشد که نظریه های متفاوت مثبت و منفی بسیاری به همراه دارند.

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که تعداد کندو کمتری دارید می توانید کندو های خود را با شراکت با زنبورداری دیگر به مناطق جنوبی ارسال کنید چرا که انجام دادن این کار بصورت تنها کمی با حاشیه سود کمتری مواجه خواهد شد.

از ابتدا بر آن بوده ایم که با ارائه محصولی با کیفیت و در خور شان شما عزیزان لبخندی رضایت بخش بر لبان شما آوریم.

ما در سایت فروشگاهی عسلو برای شما عزیزان بهترین و با کیفت ترین عسل ها را آماده کرده ایم…

کیفیت را از ما بخواهید…

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *