نحوه نگهداری عسل

آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟ (شرایط نگهداری عسل)

آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟ چه عواملی باعث فساد در عسل می شود؟ ماندگاری عسل چقدر است؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است با این مقاله از سایت “عسلو” همراه باشید: عسل به دلیل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود، در مقایسه با سایر محصولات غذایی مانند لبنیات و میوه جات، فساد پذیری کمتری داشته و نگهداری صحیح آن منجر به ماندگاری بالای عسل می شود.

آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟

یک ماده غذایی زمانی فاسد می شود که زمینه مناسب برای فعالیت میکروب ها شامل باکتری ها و قارچ ها فراهم باشد. در اثر فعالیت این موجودات مواد غذایی به تدریج فاسد و خراب می شوند. در مورد این سوال که آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟ یا نه باید بگوییم که اگر رطوبت وارد عسل شود، می تواند منجر به ترشیدگی و خراب شدن عسل شود. اما اگر محیط نگهداری آن مطلوب و خشک باشد (رطوبت کمتر از 15درصد) می تواند به مدت زیادی در دمای اتاق بدون کپک زدن بماند. بنابراین عسل یکی از فسادناپذیر ترین مواد غذایی به شمار می آید.

چرا عسل طبیعی فاسد نمی‌شود؟

همانطور که در مطالب بالا به آن ذکر کردیم، عسل طبیعی به دلیل ترکیبات فیزیکوشیمیایی خود بر خلاف سایر مواد غذایی فاسد نمی شود. این ویژگی ها و ترکیبات می تواند به ماندگاری بالای عسل کمک کند. در قسمت پایین به برخی از مهمترین دلایل برای ماندگاری عسل اشاره خواهیم کرد:

قند طبیعی بالا در عسل

عسل از 80 درصد قند طبیعی تشکیل شده است. مقدار زیاد قند باعث می شود تا رشد بسیاری از میکروب ها مانند باکتری ها و قارچ ها مهار شده و به دلیل فشار اسمزی بالا، عمل تولید مثل در آن ها رخ نمی دهد. همچنین مولکول های موجود در عسل به دلیل تراکم بالایی که دارند، می توانند از ورود اکسیژن به آن جلوگیری کرده و رشد میکروب ها را تا حد زیادی کاهش دهند.

pH پایین و خاصیت اسیدی عسل

از آنجایی که عسل خاصیت اسیدی دارد و pH آن بین 4 الی 6 است. در نتیجه از رشد میکروبها جلوگیری کرده و با داشتن اسید گلوکونیک می تواند برای مهار عفونت در زخم ها و سوختگی ها استفاده شود.

آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟

داشتن آنزیم گلوگز اکسیداز

آنزیم های مختلف در طی فرایند تولید عسل به آن اضافه می شوند. یکی از این آنزیم ها، گلوکز اکسیداز است که با تبدیل گلوکز قند به اسید گلوکونیک، ترکیب فعالی به نام پراکسید هیدروژن را تولید می کند. این ترکیب به خواص ضد باکتریایی عسل کمک کرده و از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند.

داشتن عوامل ضد باکتریایی

عسل حاوی انواع مختلفی از ترکیب‌ها مانند پلی فنول‌ها، فلانوئید‌ها، پتیدها و سایر عوامل ضد باکتریایی است که از رشد میکروارگانیسم ها در آن جلوگیری می کند.

شرایط نگهداری عسل چگونه است؟

با رعایت نکات ساده می توان عسل را به راحتی نگهداری کرد. در این قسمت به برخی از این شرایط محیطی اشاره خواهیم کرد:

  • بهتر است عسل را در ظروف شیشه ای نگهداری کنید.
  • بهتر است عسل را در جای خنک و خشک بگذارید.
  • از بسته شدن درب ظرف عسل مطمئن شوید.
  • بهترین دما برای نگهداری عسل 15 درجه سانتی گراد است. البته می توان آن را در دمای اتاق نیز نگهداری کرد.
  • برای جلوگیری از سفت شدن عسل آن را در یخچال نگهداری نکنید.
  • برای نرم کردن عسل آن را حرارت ندهید. چرا که ممکن است مواد مغذی آن از بین برود.
  • از گذاشتن مواد غذایی مرطوب در کنار عسل خودداری کنید. چون باعث تخمیر و آب شدن عسل می شود.
  • از مصرف عسل آبکی و طعم متفاوت جلوگیری کنید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *