تشخیص عسل

ویژگی های عسل طبیعی چیست؟

ویژگی های عسل طبیعی چیست؟

ویژگی های عسل طبیعی را در این مقاله از سایت “عسلو بررسی خواهیم کرد: بسیاری از افراد موقع خرید عسل به دنبال بهترین کیفیت با درصد خلوص بالا هستند. از طرف دیگر به علت عدم آگاهی مصرف‌کنندگان، باورهای غلطی نیز در رابطه با تشخیص عسل طبیعی وجود دارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به نحوه تشخیص و ویژگی های عسل طبیعی بیشتر بپردازیم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

ویژگی های عسل طبیعی و خوب چیست؟

یک عسل خوب ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند نشان از کیفیت عسل باشد. در ادامه به برخی این موارد اشاره خواهیم کرد:

طبیعی بودن عسل

مهمترین و بارزترین ویژگی یک عسل خوب، طبیعی بودن آن است. قطعا یک عسل خوب عسلی است که در درجه اول طبیعی باشد. به طور کلی دو راه برای شناسایی عسل خوب وجود دارد:

  • شناخت زنبوردار و خرید عسل از آن
  • آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر

قطعا اینکه شما یک زنبوردار را بشناسید و به صداقت و درستی آن اعتماد داشته باشید، می‌تواند خیال شما را از طبیعی بودن عسل راحت کند. اما متاسفانه همه افراد این شانس را ندارند که با یک زنبوردار کار درست آشنا باشند تا بتوانند عسل خود را تهیه کنند.

راه دیگر آزمایش عسل در یک آزمایشگاه معتبر است. این راه علمی‌ترین و دقیق‌ترین راه برای کیفیت‌سنجی عسل است. حتی اگر عسل طبیعی هم باشد بسیاری از زنبورداران برای آگاهی از کیفیت عسلشان آن را آزمایش می کنند.

ویژگی های عسل طبیعی چیست؟

طعم، عطر و بو

در کنار طبیعی بودن عسل، فاکتورهایی مثل طعم و مزه و عطر و بو نیز از جمله ویژگی های عسل طبیعی به شمار می روند. ممکن است یک عسل کاملا طبیعی باشد اما به دلیل شیوه نگهداری و انبارداری از کیفت مطلوبی برخوردار نباشد.

در نتیجه مهم است که عسل علاوه بر اینکه طبیعی باشد طعم و مزه خوب و اصیلی هم داشته باشد. این فاکتور حتی بر روی قیمت عسل نیز تاثیر گذار است به نحوی که عسل هایی که طعم و عطر بهتری دارند قطعا قیمت بالاتری هم خواهند داشت.

کیفیت بسته بندی

بسته بندی نادرست عسل می تواند باعث کاهش کیفیت آن شود. باید به این نکته توجه شود که نگهداری عسل در جای مرطوب می تواند باعث تغییر طعم و مزه آن شده و خلوص آن را کم کند. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که عسل را در ظرف شیشه‌ای و با دربی محکم خریداری کنید. چرا که ظروف پلاستیکی به خاطر اسیدی بودن عسل ممکن است طعم و مزه عسل را تغییر دهد و روی کیفیت نهایی آن اثر منفی بگذارد.

خام بودن عسل

یکی دیگر از عوامل مهم در باکیفیت بودن عسل، خام بودن آن است. ممکن است عسلی کاملا طبیعی باشد، عطر و طعم خوبی نیز داشته باشد، اما خام نباشد. همانطور که میدانید، عسل طبیعی بعد از مدتی شکرک می‌زند که این یک امر کاملا طبیعی است. اما شکرک زدن باعث می‌شود که بسیاری از مشتریان احساس کنند که این عسل تقلبی است و از طرف دیگر مصرف آن نیز چندان لذت بخش نباشد.

در نتیجه بسیاری از شرکت‌های غذایی و زنبورداران برای مشتری پسند کردن عسل به آن حرارت می‌دهند که این حرارت دادن باعث می‌شود که عسل بخش زیادی از خواص خود را از دست بدهد. معمولا توصیه می‌شود که حرارت دادن عسل بیشتر از دمای ۵۵ درجه نباشد و به صورت کاملا غیر مستقیم باشد.

بیشتر بدانید: علت شکرک زدن عسل چیست؟

رنگ عسل طبیعی

باید توجه داشت که با گذشت زمان رنگ عسل طبیعی را تغییر نخواهد کرد. در حالی که دیگر شهدها و عسل غیرطبیعی بر اثر گذر زمان به‌ دلیل تابش آفتاب، تبخیر و کاهش رطوبت و… رنگی تیره‌تر به خود خواهد گرفت.

نکات مهم هنگام خرید عسل

برای اینکه از مطمئن شوید عسل خریداری شده طبیعی و باکیفیت است باید تمامی فاکتورهای مهم عسل را مورد آزمایش قرار دهید . در این قسمت به برخی از این فاکتورها اشاره خواهیم کرد:

  • اندازه گیری میزان پرولین موجود در عسل می تواند به تشخیص کیفیت عسل کمک کند. پرولین یک نوع آمینو اسید موجود در گیاهان است که به میزان زیادی در شهد و گرده گیاهان وجود دارد. وجود مقدار معینی از این آمینواسید در عسل نشان از این دارد که این عسل منشا گیاهی دارد و زنبور از گل و گیاه برای تهیه عسل تغذیه کرده است.
  • ساکارز نوعی قند است که در عسل طبیعی به میزان کمی وجود دارد. اگر میزان ساکارز در عسل بالا باشد، نشاندهنده این است که زنبور با شکر تغذیه شده و طبیعی نیست.
  • نسبت فروکتوز به گلوکز نیز یکی دیگر از پارامترهایی مهم در کیفیت سنجی عسل طبیعی است. فروکتوز و گلوکز دو قند طبیعی هستند که بخش زیادی وزن عسل را به خود اختصاص می دهند. هرچه مقدار این عدد بیشتر باشد نشان از کیفیت بالاتر عسل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *