خواص عسل

خواص عسل مانوکا چیست؟

خواص عسل مانوکا را در این مقاله از سایت “عسلو” بررسی خواهیم کرد: عسل مانوکا نوعی عسل منحصر به فرد است که توسط زنبورهایی که از شهد درخت مانوکا تغذیه می‌کنند، تولید می‌شود. شهد جمع آوری شده از گل‌‌های مانوکا از طریق واکنش‌‌های آنزیمی توسط زنبورها به عسل تبدیل‌ می‌شود. این عسل با عطر و طعم منحصر به فرد خود مزایای سلامتی بسیاری دارد. از جمله کاربردهای عسل مانوکا می توانیم به درمان گلو درد و بیماری‌های گوارشی اشاره کنیم.

خواص عسل مانوکا

عسل مانوکا دارای خاصیت آنتی باکتریال قوی است. در نتیجه  با خاصیت ضد باکتریای قوی سبب سرکوب بیماری‌های ناشی از انواع باکتری می‌شود. همچنین علاوه بر این دارای خاصیت ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد.

به دلیل خواص بی نظیر عسل مانوکا، در طب سنتی از دیرباز از آن به عنوان بهبود دهنده زخم‌ها، تسکین دهنده گلو دردهای شدید، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می‌شد.

از دیگر فواید عسل مانوکا به این موارد اشاره می شود:

  • کمک به بهبود زخم ها و خراش ها
  • تسکین دل درد ها
  • بهبود گوارش
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تولید انرژی

درمان زخم ها با عسل مانوکا

عسل مانوکا همانند سایر عسل ها می تواند زخم ها را بهبود بخشد. تمام اشکال عسل، اسیدی هستند و pH بین 3.2 و 4.5 دارند و ثابت شده خواص اسیدی عسل توانبخش بهبودی است. غلظت بالای قند در عسل نیز به محافظت از زخم ها کمک می کند.

بیشتر بدانید: التیام زخم ها با عسل

خواص عسل مانوکا چیست؟

خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی

یکی از ویژگی های مهم عسل مانوکا خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی آن است. این عسل قند زیاد و پی. اچ کمی دارد و مانع از رشد باکتری ها می شود. این خاصیت باعث شده مردم از قدیم از عسل مانوکا برای درمان عفونت های باکتریایی، گلودرد و حتی جوش استفاده کنند. همچنین عسل مانوکا برای درمان زخم های ناشی از دیابت و زخم معده نیز مفید می باشد.

تسکین سرفه

برخی شواهد نشان می دهند عسل مانوکا می تواند برای تسکین سرفه نیز به کار رود. هر چند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

درمان جوش

از آنجا که عسل مانوکا خواص ضد باکتریایی دارد می تواند برای کاهش التهاب و از بین رفتن باکتری های مسبب جوش بسیار مفید باشد. این عسل حتی می تواند باعث آبرسانی پوست شود و از جوش های ناشی از خشکی پوست نیز جلوگیری کند.

سلامت دهان

عسل مانوکا با کاهش تولید پلاک دندانی، از التهاب لثه و سایر بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند.

ترکیبات عسل مانوکا

عسل مانوکا غنی از پراکسید هیدروژن ( نوعی آنتی بیوتیک قوی) و حاوی متیل گلیوکسال و دی هیدروکسی استون (ضد باکتری) است که در اکثر انواع عسل به مقدار کم یافت می شود. عسل مانوکا 100 برابر بیشتر از عسل طبیعی، متیل گلیوکسال دارد.

کاربرد عسل مانوکا چیست؟

عسل مانوکا در بسیاری از اشکال مختلف موجود است. علاوه بر اضافه شدن به آنتی ‌بیوتیک ‌ها و کرم‌ های گیاهی، می ‌توانید تعداد زیادی از ماسک ‌ها صورت و محصولات مراقبت از پوست حاوی این عسل را نیز پیدا کنید. مانند سایر گونه های عسل مانند عسل ترش، به صورت پزشکی نیز استفاده می شود و با گیاهان و ادویه‌ جات دیگر ترکیب می‌ شود تا به تقویت درمان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *