تشخیص عسل

فرق عسل طبیعی با تقلبی چیست؟

فرق عسل طبیعی با تقلبی در چیست؟ اصالت عسل و خلوص آن را چگونه تشخیص دهیم؟ همانطور که می دانید هر چقدر عسل طبیعی تر و با کیفیت بالاتری تولید شود، خواص بسیاری برای درمان انواع بیماری ها دارد. عسل طبیعی از جمع آوری شهد گلها و گیاهان مختلف توسط زنبور عسل به دست می آید. اگر به جای استفاده از شهد گل ها از شکر استفاده شود، دیگر ماده تولید شده طبیعی نیست و کیفیت مناسبی ندارد. به همین دلیل در کنترل کیفیت عسل باید به طبیعی بودن و کیفیت بالای آن توجه شود. در این مقاله از سایت “عسلو” قصد داریم به فرق عسل طبیعی با تقلبی و نحوه تشخیص آن بپردازیم:

همچنین برای پی بردن به نحوه تشخیص عسل طبیعی با آب سرد بر روی لینک کلیک کنید.

فرق عسل طبیعی با تقلبی

شناسایی و تشخیص طبیعی بودن محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به تقاضای بالا و تولید محدود عسل، ممکن است برند های تجاری بزرگ نیز از خلوص عسل بکاهند. به همین دلیل برای خرید این محصول بایستی از مراکز عرضه کننده معتبر اقدام کرد. تنها از این طریق است که شما می‌توانید نسبت به طبیعی بودن محصول مورد نظر اطمینان کسب کنید. تقلب در عسل بسیار آسان بوده و ممکن است آن را با محلول گلوکز، شربت فروکتوز بالا و … مخلوط کنند. فرایند تخمیر و تولید گاز در عسل های طبیعی وجود ندارد. به همین دلیل اگر هنگام باز کردن درب عسل صدایی را شنیدید ممکن است به دلیل تجمع گاز و تخمیر باشد.

تفاوت عسل طبیعی با تقلبی در چیست؟

  • بافت عسل خام و خالص به صورت مایعی غلیظ بوده و در اثر سرما سفت می شود.
  • عطر و طعم عسل ها به دلیل اینکه از شهد گلهای مختلفی جمع آوری می شود با یکدیگر متفاوت بوده و با استفاده از این روش نمی توان عسل خالص را تشخیص داد.
  • بافت عسل غلیظ بوده و به قاشق می چسبد اما عسل تقلبی شل و آبکی است.
  • عسل تقلبی می تواند به سلامت انسان آسیب رسانده و موجب تضعیف سیستم ایمنی شود.
  • عسل تقلبی دارای مقدار زیادی شکر است که برای افراد دیابتی مضر می باشد.
  • عسل طبیعی دارای مواد معدنی، ویتامین و آنزیم‌های ضروری بدن است. در حالی که عسل های تقلبی فقط به عنوان شیرین کننده های مصنوعی و پر کالری محسوب می شوند. این محصولات هیچ ارزش غذایی نداشته و می توانند سلامت بدن را به خطر بیاندازند.

فرق عسل طبیعی با تقلبی چیست؟

راه های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

برای تشخیص عسل خالص از نوع تقلبی می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • عسل طبیعی را از لحاظ بافت بررسی کنید. اگر غلظت آن کم باشد، میزان رطوبت بالایی داشته و خلوص آن کم است. به همین دلیل با افزایش رطوبت عسل، مدت زمان نگهداری آن نیز کاهش می یابد. این درحالی است که عسل طبیعی غلیظ بوده و به راحتی نمی چکد.
  • طعم عسل ناخالص ممکن است به دلیل وجود شکر اضافه شده در آن در دهان باقی بماند.
  • به یاد داشته باشید که بهترین کیفیت عسل طبیعی از طبیعت به دست می آید و نمونه هایی که در کارخانه تهیه می شوند، همیشه مقداری ناخالصی در خود دارند.
  • برای تشخیص تقلبی بودن عسل می توان مقداری از آن را در آب به همراه سرکه حل کنید، اگر این ترکیب کف کند احتمالا عسل تقلبی است.
  • عسلی که خلوص بالایی دارد در آب سرد به صورت توده ته نشین می شود و به راحتی در آن حل نمی شود.

 آیا شکرک زدن عسل نشان از تقلبی بودن آن است؟

شکرک زدن یک پدیده طبیعی است که به علت نسبت فروکتوز به گلوکز در عسل ایجاد می شود. عسلی که شکرک می زند لزوما تقلبی نیست. هر چقدر سطح گلوگز در عسل بیشتر باشد می تواند باعث ایجاد شکرک شود.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *