خواص عسل

عسل خام چیست؟ خواص عسل خام

عسل خام چیست؟

عسل خام چیست؟ عسل ماده ای غلیظ با شهد قوی است که از کندوی زنبور عسل به دست می آید. به دلیل مزایای فراوانی که دارد، از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. طعم شیرین و منحصر به فرد عسل، آن را به یک خوراکی محبوب در سراسر جهان تبدیل کرده است. عسل به دو صورت خام و تجاری در بازار به فروش می رسد. فواید عسل خام با نوع تجاری آن متفاوت بوده و به عنوان یکی از بهترین محصولات جایگزین شکر به شمار می آید. در این مقاله از سایت “عسلو” قصد داریم با مهم ترین ویژگی ها و خواص عسل خام آشنا شویم:

عسل خام چیست؟

این محصول مستقیم از کندو به دست می آید و شکل و فرم های زیادی دارد. عسل خام را به همان شکلی که از کندو برداشت می‌کنند به دست مشتری می رسانند. رنگ این نوع عسل کمی مات است و همراه با ناخالصی‌هایی نظیر گرده، موم و … می باشد.

برداشت عسل به صورت خام از کندو به این شکل است که شان عسل (عسل همراه با موم) را از کندو خارج کرده، درپوش‌های روی حفره‌های پر از عسل را به وسیله‌ی یک چاقو برداشته و سپس آن را درون دستگاهی قرار می دهند. با این روش عسل از حفره‌ها خارج و در پایین دستگاه جمع می‌شود. زنبورداران، هنگام برداشت محصول، کندو را گشوده و این عسل را از آن خارج می‌نمایند. سپس آن را از فیلتر رد می‌کنند تا هرگونه زباله و ناخالصی از بین برود. در این مرحله عسل تقریباً مات و غیرشفاف است و از هر نوع عسل دیگری مغذی‌تر می‌باشد و مصرف آن هیچ خطری ندارد.

مهم ترین ویژگی های عسل خام چیست؟

  • عسل خام، محصولی است که کاملاً بدون تقلب تولید می شود.
  •  در فرایند تولید عسل خام از روش های پاستوریزه و فرآوری شده استفاده نمی شود.
  • این عسل شکل دیگری از شهد گل‌های طبیعی است که توسط زنبورها جمع‌آوری و فرآوری شده و در کندو نگهداری می‌گردد.
  • عسل خام حاوی بره موم است. بره موم، ماده‌ای چسبنده است که زنبور برای ساخت کندو و مستحکم کردن سازه‌های خود از آن استفاده می‌کند. این ماده چسبنده نه تنها به زنبور‌ها کمک می‌کند بلکه برای انسان نیز خاصیت دارد. این ماده نیز با پاستوریزه کردن از عسل حذف می‌شود.
  • عسل خام حاوی گرده گل است. پاستوریزه کردن عسل باعث از بین رفتن گرده گل در عسل طبیعی می‌شود.

عسل خام چیست؟

تفاوت عسل خام با عسل تجاری چیست؟

عسل خام هم از نظر رنگ و ظاهر و هم از لحاظ خواص با عسل‌های تجاری متفاوت است. در فرایند تولید عسل تجاری از روش پاستوریزاسیون استفاده می شود. به همین دلیل قرار گرفتن عسل در معرض حرارت و دمای بالا در این فرایند، بسیاری از خواص موجود در آن را از بین می برد. در نتیجه مزایای کمتری نسبت به عسل خام دارد. عسل حرارت ندیده بعد از مدتی شکرک می‌زند و این باعث می‌شود که مشتری احساس خوبی به آن نداشته باشد. با گرما دادن، عسل کاملا شفاف شده و هرگز شکرک نمی‌زند.

عسل تجاری چیست؟

برای تولید عسل تجاری از فرایند هایی مانند فیلتراسیون و پاستوریزاسیون استفاده می شود. با فیلتراسیون، تمامی ذرات معلق موجود در عسل مانند گرده گل و بره موم از آن جدا شده و محصول به دست آمده شفاف می باشد. در مرحله پاستوریزاسیون نیز، با استفاده از حرارت میکروب های موجود در آن از بین می رود.

خواص عسل خام چیست؟

  • عسل خام دارای انواع ویتامین ها و آنزیم های دست نخورده و طبیعی است.
  • عسل خام خواص ضد ویروسی و ضد قارچ دارد.
  • این محصول به جلوگیری از حساسیت کمک می کند.
  • عسل خام حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد.
  • عسل خام به تنظیم فشار و قند خون کمک می کند.
  • به درمان مشکلات پوستی کمک می نماید.
  • عسل خام به سیستم ایمنی کمک می کند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *