عسل و دیابت

رابطه عسل و دیابت (آیا عسل قند خون را بالا می برد؟)

رابطه عسل و دیابت

رابطه عسل و دیابت چیست؟ آیا عسل قند خون را بالا می برد؟ زمانی که ما از کربوهیدرات‌ها (قند‌ها) استفاده می‌کنیم سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد. با افزایش سطح گلوکز خون، این پیغام برای پانکراس ارسال می‌شود که هورمون انسولین را ترشح کند. انسولین نیز باعث می‌شود تا سلول‌های ماهیچه‌ای و کبد، گلوکز را به صورت گلیکوژن در خود ذخیره کنند، و درست زمانی که بدن به انرژی نیاز دارد آن‌ها را مانند سوخت مصرف کند. در این مقاله از سایت “عسلو” قصد داریم با ارتباط عسل و دیابت بیشتر آشنا شویم.

رابطه عسل و دیابت چیست؟

دیابت به این معنا نیست که شخص مورد نظر نباید از هیچ نوع قندی استفاده کند. بلکه منظور این است که باید در مصرف موادی که دارای قند است دقت کند و سطح قند خون خود را در حد استاندارد نگه‌ دارد. برای این منظور حتما توجه داشته باشید تا عسل طبیعی و ارگانیک بخرید، چرا که عسل‌های تقلبی که از جوشاندن انواع شربت‌ها به دست می‌آید به شدت برای افراد دیابتی مضر است و می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازد.

بیشتر بدانید: خرید عسل طبیعی از فروشگاه آنلاین عسلو

میزان قند مواد غذایی با چه شاخصی مشخص می شود؟

میزان قند هر ماده‌ی غذایی را با شاخصی به نام شاخص گلایسمیک (Glycemic Index) می‌سنجند. این شاخص نشان می‌دهد که میزان تاثیری که این ماده‌ی غذایی بر روی قند خون دارد چقدر است. هر چقدر این شاخص کمتر باشد به این معناست که سطح گلوکز خون را به میزان کمتری افزایش می‌دهد.

اگر چه شاخص گلایسمیک عسل بسته به انواع متفاوت است اما به طور کلی میانگین این شاخص در حدود ۵۵ برای عسل و ۶۵ برای شکر و قند است. که این نشان می‌دهد عسل یک جایگزین خوب برای این دو است.

نکات مهم در مصرف عسل برای دیابتی ها

  •  بسیاری از عسل‌هایی که در بازار وجود دارند نه تنها برای دیابتی‌ها مفید نیست بلکه به خاطر انواع شیرین‌کننده‌هایی که در آن‌ها وجود دارد خطرناک نیز هست.
  • دیابتی ها تا زمانی که به سطح قند خون نرمال نرسیده‌اند نباید از عسل استفاده کنند.
  • عسل می‌تواند جایگزین مناسبی برای مقدار مجاز قند و شکر برای دیابتی‌ها باشد، مصرف بیش از حد عسل می‌تواند برای دبابتی‌ها و حتی افراد سالم خطرآفرین باشد.
  • به عنوان کسی که با دیابت درگیر هستید و یا یکی از اعضای خانوادتان این مشکل را دارد، قبل از اضافه کردن عسل در برنامه غذایی حتما با پزشک مشورت کنید.

رابطه عسل و دیابت

فواید عسل برای دیابت چیست؟

یکی از فواید مصرف عسل افزایش سطح انسولین خون است، که به شما در کنترل قند خون کمک می کند. جایگزینی عسل با شکر یا قند نیز می تواند مفید باشد، با توجه به اینکه عسل منبع آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد التهابی است. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند عملکرد بدن بهبود بخشد.

خواص ضدالتهابی موجود در عسل می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد. التهاب می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود، این زمانی است که بدن به درستی به انسولین واکنش نشان نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *